Handige informatie


Balanceren:
Niet goed uitgebalanceerde banden veroorzaken trillingen, die kunnen leiden tot vermoeidheid van de bestuurder en vroegtijdige, ongelijkmatige slijtage van de banden en onnodige slijtage van de wielophanging van de auto.
Uw banden moeten worden uitgebalanceerd als ze voor het eerst worden gemonteerd en na reparatie.
De balancering moet worden gecontroleerd bij de eerste tekenen van trillingen.
Het is aan te bevelen om alle 4 de wielen te balanceren om optimaal comfort te garanderen.

Uitlijnen:
Niet goed uitgelijnde wielen kunnen zorgen voor onregelmatige slijtage of het steeds bijsturen.
Door het voertuig opnieuw uit te lijnen voorkomt u onnodige bandenslijtagen of irritatie.
Een auto is goed uitgelijnd als alle onderdelen van de besturing en de wielophanging in goede conditie zijn en de auto goed en soepel rechtuit rijdt. Als u ongelijkmatige slijtage van het profiel ontdekt, kan dat veroorzaakt worden door de verkeerde uitlijningen en moet er een expert naar kijken.

Wij hebben NIET de middelen om uw auto uit te lijnen.

Rijden met te hete banden:
Banden kunnen een te hoge snelheid niet aan, vooral niet bij zomerse temperaturen. Hierdoor is het mogelijk dat de banden sneller slijten of zelfs een klapband veroorzaken.

Leeftijd van een band:
Voor elke band geldt: Zijn levensduur is maximaal een jaar of 10. Ook al zien ze er nog perfect uit of nauwelijks gebruikt. Waarom? Omdat de samenstelling van het rubber in de loop van tijd veroudert en daarmee een gedeelte van zijn eigenschappen verliest. Hoge temperaturen en zonlicht versnellen het verouderingsproces. Vooral in de zomers in zuidelijke landen is het nuttig om de banden van auto's en caravans, die ergens langer geparkeerd staan, af te dekken. Het is goed om na een snelle rit op de autoweg een warmteproef te doen. Is de band oké, mag hij niet warmer als handwarm. Voelt hij daarentegen heet aan, moet u gaan onderzoeken waardoor dit komt. Het kan zijn dat de bandenspanning te laag is, of er kondigt zich een probleem aan de ophanging o.i.d. aan. Houdt u dus aan de volgende regels:
Banden boven de 10 jaar alleen gebruiken als ze daarvoor ook al ononderbroken werden gebruikt.
Banden voor caravans, campers, e.d. en banden die heel onregelmatig worden gebruikt, elke 6 tot 8 jaar vervangen. Reservebanden, ouder dan 6 jaar, alleen nog voor noodgevallen gebruiken.


De functie van een band:
Link (Michelin)

Aparte velgen voor uw winterbanden?
Dit is wel het beste voor uw banden, want monteren en demonteren is niet goed voor een band.
Het scheelt trouwens ook nog een hoop moeite en kosten aan balanceren en ventielen.
Daar tegenover staat nog dat lichtmetalen velgen snel aangetast zijn door pekel.

Banden opslaan:
De beste manier om voor het opslaan van je banden, deze te markeren op welke positie van de auto ze hebben gezeten. Om banden gelijkmatige slijtage te laten slijten is het aanbevolen om onderling positie te wisselen.
LET OP! Sommige banden hebben een draairichting en kunnen alleen op een bepaalde manier gemonteerd worden.
Maak uw velgen en banden schoon met water voordat u deze opslaat.
Banden op de velg gemonteerd liggen of aan het wiel ophangen. Dek de banden af tegen vuil en stof en ook tegen licht of elektrische apparatuur die ozon verspreidt. Gedemonteerde banden dienen rechtop opgeslagen te worden.

Banden maken herrie:
Dit kan het gevolg zijn door een onjuiste bandenspanning, de staat van de banden, versleten wiellager of het kan een eigenschap zijn van een band, aan het laatste kan men dus niks aan veranderen.

Hoge slijtage:
Dit kan mogelijk zijn door een onjuiste bandenspanning, verkeerde uitlijning of omdat de auto is verlaagd waardoor het wielspoor niet meer klopt.

Mijn stuur begint te trillen wanneer ik een bepaalde snelheid bereik. Waarom?
Zie balanceren

Mijn banden slijten ongelijkmatig. Wat moet ik doen?
De banden staan niet op de juiste bandenspanning of zijn verkeerd uitgelijnd.

Als ik mijn stuur los laat trekt mijn auto naar een kant. Waarom?
Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld foutieve uitlijning, bandenspanning, staat waarin banden verkeren, enz.
Hiervoor kunt u het beste even langskomen en helpen wij u verder.

Wanneer moet ik mijn banden vervangen?
Een profieldiepte van 1,6mm is het wettelijk minimum. U kunt dit controleren door na te zien of de "rubberen controleblokjes" in de centrale groef van het loopvlak, al dan niet nog dieper liggen dan het omringende loopvlak. De ANWB hanteert 3mm.
Als de winterperiode is een hogere profieldiepte wel aanbevolen.
Winterbanden verliezen hun eigenschappen als de profieldiepte lager dan 4mm is.
Als uw band uitgedroogd, verbrand, gecupped of gezaagtand is dient u deze ook te vervangen.
U kunt altijd langskomen om het door ons te laten controleren.

Te brede banden
Laat u zich niet te snel misleiden voor zo'n mooie band, het enige wat u hier mee wint is uiterlijk en een wegligging (bij droog weer) die u op de Nederlandse wegen niet nodig heeft.
Door te brede banden te gebruiken is het mogelijk dat de banden gaan aanlopen, dat u niet snel van zijn plaats komt en/of bepaalde snelheden niet meer haalt.
Ze geven veel onbalans, het stuurt stugger, ze slijten sneller en zijn erg duur.
Het is bij deze banden uiterst belangrijk de bandenspanning voldoende te controleren, want met een verschil van 0.1Bar kan de band al verkeerd doen slijten.

Wat moet ik doen als mijn banden een "oplawaai" hebben gekregen?
U dient de banden zo snel mogelijk te laten controleren. Het is bovendien verstandig de sporing te laten controleren, want die kan door de confrontatie veranderd zijn.

De schade aan de band kan diverse vormen aannemen:- een bult of blaar kan ontstaan als er een of meerdere koordlagen zijn gebroken.
Dit kan gebeuren door een stoeprand of door een gat in de weg.
- Een diepe snee in de wang van de band waarbij de koordlagen zichtbaar zijn.
Mogelijk oorzaken zijn een insnijding door een scherp voorwerp.
Ook in het loopvlak zijn vaak inrijdingen zichtbaar.
Dit is net zo gevaarlijk en bevorderen roestvorming in het binnentste van de band.

Grotere velgen nemen:
Als u grotere velgen op uw wagen wilt hebben gaat dit vaak ten koste van het comfort, daarentegen oogt uw auto een stuk beter. Dit is een persoonlijke keuze natuurlijk.

Verlagen:
Na het monteren van een verlagingsset moet het wielspoor opnieuw afgesteld worden naar de waarde van waaruit hij uit de fabriek komt als tenminste bij controle na afloop blijkt dat de sporing niet meer gelijk is aan de fabrieksvoorschrift.

Als dit niet gebeurd, is het mogelijk dat de banden scheef afslijten.


Lichtmetalen velgen mooi houden:
Het beste is om nieuwe LM-velgen elke week met een sopje schoon te maken.
Velgenreiniger is soms iets te hardnekkig en kunnen uw velgen dof maken.

Schoonmaken van banden:
Ook banden moeten regelmatig schoongemaakt worden. Schoonmaken van de banden is belangrijk als ze opgeslagen worden.

  • Gebruik geen reinigingsmiddel die oplosmiddel of olie bevatten, dit schaadt het rubber.
  • Met schoon water, zeep en spoelmiddel maakt u uw banden het beste schoon.

Als u een hogedrukreiniger gebruikt voor het wassen van uw auto moet u op het volgende letten:

  • Banden mogen nooit met een rondstraler gewassen worden.
  • Bij het reinigen met een vlakstraler of een zogenaamde moddervreter moet een minimaal afstand van 20cm worden aangehouden.

Bandenspanning:
De beste bandenspanning is voor elk type auto verschillend en bovendien spelen ook gebruiksomstandigheden (belading, rijsnelheid) en de voorkeur van de automobilist een belangrijke rol. Die voorkeur kan zijn gericht op comfort, op lange levensduur van de banden, op laag brandstofverbruik of juist op sportieve prestaties. Er is dus nooit één algemeen geldend advies over bandenspanning te geven, anders dan zich te houden aan de richtlijnen van de auto- of bandenfabrikant. De aanbevolen bandenspanning voor een auto is altijd vermeld in het instructieboekje en vaak ook op een sticker op de deurstijl aan de bestuurderszijde. Aangezien de aanbevolen bandenspanningen altijd op een compromis berusten tussen bijvoorbeeld grip, comfort, wegligging, rolweerstand en bandenslijtage, kan er in lichte mate van worden afgeweken als de automobilist de meeste waarde hecht aan één van de genoemde criteria. Zo zal een hogere spanning het comfort verslechteren, maar in ruil daarvan de rolweerstand en daarmee het verbruik verminderen, terwijl de prestaties van de banden op sportieve vlak omhoog gaan. Tenslotte wordt ook altijd aanbevolen om de op normale gebruiksomstandigheden afgestemde bandenspanningen met een bepaalde waarde te verhogen als de auto zwaar wordt beladen en/of langdurig met hoge snelheid wordt gereden. Vergeet niet weer de spanning weer te verlagen zodra de zwaardere gebruiksomstandigheden niet meer van toepassing zijn, en meet de bandenspanning alleen als de banden koud zijn. Wat u vooral niet moet doen is de bandenspanning meten als de banden heet zijn (de druk is dan altijd opgelopen) en vervolgens de druk verlagen. Zelfs als u maar een kilometer rijdt, neemt de spanning toe en is de meting onnauwkeurig.

Het is heel belangrijk om de bandenspanning minstens één keer per maand te controleren met een nauwkeurige spanningsmeter. Te lage of te hoge spanning kan abnormale slijtage, overmatige slijtage, oververhitting, een te hoog brandstofverbruik en zelfs het gevaar van een klapband opleveren. Voordurend spanningsverlies geeft aan dat er iets mis is met de band of het wiel.

Het is een bekend feit dat bandenspanningsmeters bij tankstations vaak onnauwkeurig zijn.


Bandenspanningstabel 2004

Cuppen van of deuken in het profiel: VERSLETEN ONDERDELEN
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd.

Zaagtand randjes: VERKEERDE UITLIJNING
"Hebben de zijkanten van het profiel het uiterlijk van een zaagtand of vogelveer? Dit wordt veroorzaakt door het verkeerd in aanraking komen met het wegdek. De oplossing is aanpassing van uitlijning. De juiste profieldiepte is van belang voor de prestaties van de band. Als u bemerkt dat de grip op een natte weg vermindert, kan er te weinig profiel op uw band aanwezig zijn."

Slijtage in het midden: TE HOGE BANDENSPANNING
Als een band te hard is opgepompt, draagt het midden van de band de zwaarste last en slijt dus sneller dan de zijkanten. Ongelijkmatige slijtage verkort de levensduur van de band. Eenzijdige slijtage kan ook komen door een verkeerde uitlijning of mechanisch probleem.

Slijtage op beide schouders: TE LAGE BANDENSPANNING
Als uw band er zo uitziet, dan zou hij een te lage spanning kunnen hebben. Te lage spanning verkort de levensduur van de band door de verhoogde slijtage aan de zijden van het profiel (ook wel schouders). Het zorgt ook voor extra warmte, die de duurzaamheid beperkt. Tot slot zorgt het ook voor een hoger brandstofverbruik als gevolg van een hogere rolweerstand (zachte banden laten uw motor harder werken). Eenzijdige slijtage kan ook komen door een verkeerde uitlijning of een mechanisch probleem.

Wat zijn banden met een draairichting?
Dit is iets waar je als eerste naar moet kijken alvorens je een band gaat monteren. Een draairichting maken ze omdat het nodig is, zodat het profiel werkt maar kan ook gedaan worden om de versieringen aan de juiste kant te hebben. Het komt voornamelijk voor bij (dure) brede banden met a-symmetrisch profiel, bij V-profiel en bij bijna alle winterbanden van een duurder A-merk. Kijk op de zijkant van de band en zoek de pijl, meestal staat daar rotation bij.
Als je banden wilt wisselen kan je dat wel van voor naar achter en achter naar voor doen, maar als je de banden aan de linker of rechter kant wilt hebben, moet deze eerst van de velg af en anders gemonteerd worden.

Banden met velg wisselen

Een prop, bandenschuim of toch maar plakken?
Reparaties aan banden kunt u het beste laten doen door een deskundig persoon.
Als er een gaatje in de schouder of wang van de band zit, wordt deze niet gemaakt vanwege veiligheidsredenen.


Een prop schieten:
Dit is één van de bekendste manieren op een lekke band te maken. Deze methode is goedkoop en snel.
Als het gat te groot is, kun je geen prop gebruiken.

Bij het monteren van een prop maken ze het gat schoon doormiddel van een schrapper en dan wordt de prop gemonteerd. Er bestaat een grote kans dat je hiermee de verstevigingsdraden in je band vernielt, waardoor het karkas zwakker wordt, met eventuele gevaren van dien (zoals een klapband bij hogere snelheden of een bult op je band).
Een prop kan door de warmte en druk en rotatie snelheid eruit vliegen.
Hier is een link naar een site waar een motorband een prop krijgt.


Bandenschuim:

Het voordeel hiervan is dat het heel compact is mee te nemen in de auto, een reserve-band is natuurlijk veel groter en daardoor soms te ruimtevergend voornamelijk in een kleinere wagen. Een ander voordeel is als u een lekke band heeft, de spuitbus op het ventiel zet en in de band spuit.

Als een pur-achtige substantie wordt gebruikt is de band niet langer te repareren
(door die pur-achtige laag hecht de lijm niet meer). En ben je dus verplicht om een nieuwe band aan te schaffen.
Een volgend probleem is echter ook dat ik ze nog niet ben tegen gekomen voor de band breedte 225 (tot nu toe max 195). Tevens blijft het niet eeuwig werken (zo`n 1000 km ongeveer).

Hier is een link naar een artikel van de anwb:
ANWB - Spuitbus maakt lekke band duurder

Tegenwoordig wordt er een vloeibare latex in de spuitbussen gedaan.
Hiermee is het wel mogelijk om de band nog te repareren.

Hier is een link naar een artikel van "blik op nieuws":
BlikOpNieuws - 'Flauwekul-verhaal' ANWB irriteert VACO


Plakken (koud vulcaniseren):

De duurzaamste plakmethode is met vulcaniserende plakkertjes en solutie. Er zijn ook zelfklevende plakkers, maar die zijn doorgaans minder goed. De band wordt van de velg afgehaald, plek met het gaatje wordt aan de binnenkant opgeschuurd zodat de lijm met plakker beter hecht.Dan gaat er een vloeibare rubbermix over, even drogen en weer terug op de velg. Het materiaal wordt één met de band en zal er niet meer uitkomen. Deze gaan gegarandeerd niet meer lek en ook kan die er niet meer uitschieten zoals bij de proppen nog wel eens gebeurd. Bij dit proces raakt de verstevigingsdraad van je band helemaal niet beschadigd en heeft dus ook geen gevaarlijke bijwerkingen. Door een plakker aan de binnenkant te doen, word die er alleen maar harder op gedrukt door de centrifugaakracht.


Mijn band heeft een bult. Wat nu?
Dit zou ontstaan kunnen zijn doordat u een stoeprandje heeft geraakt of door een gat in de weg. Een bult krijgt u doordat één of meerdere koorlagen zijn gebroken. Een band met een bult moet u direct vervangen en zeker niet te lang op blijven rijden. Het is niet mogelijk om deze te laten maken, een nieuwe band is dus noodzakelijk.

Wat houdt een groen ventieldopje in?
Hieraan kunt u herkennen dat uw banden met stikstof zijn gevuld. Dit wordt voornamelijk gedaan bij caravans.

Wielen wisselen
Het is aanbevolen u banden elke 10.000 km van voor naar achter en van achter naar voren te wisselen om gelijkmatige slijtage te houden. Dit is niet bij iedere auto mogelijk omdat achter een andere maat zit gemonteerd. Bij het wisselen moet u letten op de draairichting die aanwezig kan zijn.

Dwarsprofiel
Een dwarsprofiel is geschikt voor aandrijvende wielen, met name voor landbouw- en grondverzetvoertuigen. Dit profiel heeft een slechte richtingstabiliteit.

Langsprofiel
Het langsprofiel wordt toegepast op banden voor bedrijfsvoertuigen, gemonteerd op gestuurde assen. Dit profiel treffen wij ook aan op gestuurde wielen van landbouwvoertuigen, grondverzetvoertuigen en motorfietsen. De waterafvoer is goed maar een langsprofiel heeft geen tractie-eigenschappenen is dus ongeschikt voor aangedreven wielen.

Gecombineerd profiel
Het gecombineerde profiel wordt algemeen toegepast bij alle banden voor snelle voertuigen. Dit profieltype verenigt de voordelen van het langsprofiel en dwarsprofiel.

Terrein of M+S profiel
Het terrein- of Modder- en Sneeuwprofiel is zeer geschikt voor gebruik op aangedreven wielen in het terrein en op besneeuwde en modderige bodem. Het heeft een matige richtingstabiliteit en is niet erg geruisarm.

Winterprofiel
Het moderne winterprofiel is wel geruisarm en heeft zeer veel lamellen in het loopvlak. Deze veroorzaken een zaagtand-effect op sneeuw en ijs waardoor de grip sterk verbeterd.

Richtingsgebonden profiel
Voor verbetering van de waterafvoer bij brede banden voor zeer snelle auto's is er een richtinggebonden profiel. Dit zogenaamde éénrichtingsprofiel vereist bijzondere aandacht bij het monteren. De draairichting wordt met een pijl op de zijwand aangegeven.

Zie ook "Wat zijn banden met een draairichting?"


Asymmetrisch profiel
Het profielpatroon is in de regel symmetrisch aangebracht. Ook bestaan er asymmetrische profielen, waarbij de nokken en groeven in de dwarsrichting verschillend zijn aangebracht. Het buitenste profielgedeelte is afgestemd op een droog wegdek en het binnenste profielgedeelte op een nat wegdek. Ook hier dient gelet te worden op de juiste montage.

 


<<< terug naar overzicht alle onderwerpen